Wat heeft werkkapitaal met de waarde van mijn bedrijf te maken?

//Wat heeft werkkapitaal met de waarde van mijn bedrijf te maken?

Wat heeft werkkapitaal met de waarde van mijn bedrijf te maken?

Wat heeft werkkapitaal met de waarde van mijn bedrijf te maken?

Door het goed managen van het Werkkapitaal kan “extra” ondernemingswaarde ontstaan, een zogenaamde Value Driver.

By |november 29th, 2016|Categories: Bedrijfswaarde|Reacties uitgeschakeld voor Wat heeft werkkapitaal met de waarde van mijn bedrijf te maken?

De waarde van een onderneming worden niet bepaald door de behaalde of in de toekomst te behalen nettowinst. Het wordt bepaald door de verwachte toekomstige kasstromen van de onderneming. Cash dus!

Dat betekent dat er ook gekeken wordt naar welke investeringen gedaan moeten worden om die cash te realiseren. Dat kunnen investeringen zijn in machines of bijvoorbeeld het wagenpark maar ook investeringen in debiteuren en in voorraden en de financiering van debiteuren en voorraden via de crediteuren. Laten we voor het gemak de debiteuren plus voorraden minus de crediteurenpositie het werkkapitaal noemen.

Value Driver

Door het goed managen van het werkkapitaal kan “extra” ondernemingswaarde ontstaan, een zogenaamde Value Driver. Stel dat in een gemiddelde handelsonderneming de debiteurentermijnen met enkele dagen verkort worden of dat doorlooptijden van voorraden verkort worden met enkele dagen dan levert dat direct cash op. En cash levert u waarde.

In de praktijk zien wij dat er vaak te winnen is in het optimaal managen van werkkapitaal. Zeker bij bedrijven die niet direct een druk op de bankrekening hebben en dus vanuit dat perspectief niet strak op de debiteuren en/of voorraadpositie hoeven te zitten. Om meer waarde-gericht te ondernemen moet duidelijk worden wat een normale en haalbare voorraad-, debiteuren- en crediteurenpositie in de onderneming kan zijn. Kunnen voorraden en debiteuren nog (sterk) verlaagd worden dan kan hier direct voordeel mee behaald worden.

Omvang van het werkkapitaal

De uitdaging is om uw beslissers (de inkoper, de assortimentsmanager, de magazijnmeester, de productieleider e.a.) zo te beïnvloeden dat zij rekening houden met het effect van hun beslissingen op de omvang van het werkkapitaal. Ze moeten dus niet alleen solide kosten-baten-analyses maken, maar hierin ook rekening houden met de timing van uitgaven en inkomsten. Als tweede beïnvloedingsmogelijkheid kunt u uw beslissers doelen voor de omvang van het werkkapitaal geven; u budgetteert hun werkkapitaal. Het werkkapitaal moet dus zo laag mogelijk worden, maar toch nog werkbaar.

Tip over werkkapitaal

Daarbij leert de praktijk ook dat het niet zoveel zin heeft dit in het laatste kwartaal voor verkoop van de onderneming te bewerkstelligen. In het kader van de “onderneming verkoopklaar maken” is het belangrijk dit over een langere periode zichtbaar te laten zijn. Hierbij moet men denken aan een periode van minimaal 2 jaar.

2019-04-10T10:52:44+01:00